بستن

 

مجموعه درس های حاضر، سعی دارد با نگاهی ساده اما علمی به بیان برخی از اصول مقدماتی عکاسی بپردازد. آنچه مسلم است، در عکاسی به طور خاص و خلق آثار هنری به طور عام، کسب دانش فنی و آشنایی با امکانات، مرحله آغازین است. از این رو، تمرکز مباحث، روی اصول فنی خواهد بود.
، در ادامه آموزش مقدماتی عکاسی به بررسی دوربین های عکاسی و آموزش تنظیمات آنها خواهد پرداخت. در این جلسه بعد از بیان مقدمه ای به معرفی قسمت های تشکیل دهنده یک دوربین عکاسی خواهیم پرداخت.
 
از بدو ظهور تاکنون، توانایی عکاسی در ایفای نقشی موثر و عمیق در زمینه هایی چون خبر رسانی، تبلیغات، مستندسازی، هنر و غیره به عنوان یک امر غیر قابل انکار در اکثر جوامع مورد توجه بوده است.
 
امروزه گستردگی امکانات و سهولت دسترسی، از عواملی هستند که باعث پر رنگ تر شدن روز افزون نقش عکس و عکاسی در عرصه های فردی و اجتماعی شده اند و طبیعتا دانش و مهارت کافی، امکان بهره برداری بهتر را فراهم خواهد ساخت.
 
مجموعه درس های حاضر، سعی دارد با نگاهی ساده اما علمی به بیان برخی از اصول مقدماتی عکاسی بپردازد. آنچه مسلم است، در عکاسی به طور خاص و خلق آثار هنری به طور عام، کسب دانش فنی و آشنایی با امکانات، مرحله آغازین است. از این رو، تمرکز مباحث، روی اصول فنی خواهد بود.
 
در این مجموعه، عکس یک رسانه تلقی خواهد شد. طبق تعریفی که عطاالله ابطحی (دکترای مدیریت رسانه و مدرس دانشگاه) ارائه می دهد رسانه عبارت است از وسیله ای برای برقراری ارتباط .
البته بعضا با تعاریف متنوعی از رسانه مواجه می شویم که از منظر آنها، اطلاق عکس به عنوان یک رسانه محض، باعث نادیده انگاشتن برخی از قابلیت های گسترده عکاسی می شود اما در این مبحث به تعریف فوق اکتفا می کنیم.
 
در انتها، لازم می دانم به نکاتی چند اشاره کنم که در این مجموعه و کلا در عکاسی مفید خواهند بود:
 
- دانستن واژه ها و اصطلاحات لاتین عکاسی، در بسیاری از موارد از جمله کار با دوربین و مطالعه منابع مربوط، بسیار مفید خواهد بود.
- دیدن هر چه بیشتر عکس های موفق و تجربه عملی گسترده با پشتوانه فکری از ملزومات پیشرفت در عکاسی است.
- شرکت در تشکل ها و رویدادهای مرتبط مانند انجمن ها، وب سایت ها، نشست ها، فستیوال ها، نمایشگاه ها و مسابقات عکاسی عرصه گسترده ای را برای ایجاد انگیزه و پیشرفت، فراهم می آورند.
- قرار گرفتن در جریان اخبار و دستاوردهای جدید عکاسی
- مطالعه نقدهای معتبر و تلاش در زمینه توصیف و نقد عکس
- در بخش هنری عکاسی قوانینی وجود دارد که می توانند عکاس را در خلق آثار زیبا یاری دهند ولی استفاده یا عدم استفاده از این قوانین، زیبایی و موفقیت کار را تضمین نخواهد کرد. گاهی استفاده و گاهی شکستن آگاهانه این قوانین در زیبایی و هویت یک عکس نقش تعیین کننده ای خواهد داشت.
 
اجزاء تشکیل دهنده دوربین عکاسی

بدنه؛ بدنه اصلی دوربین است که اجزاء دیگر به آن متصل می شوند.
لنز؛ از اجزاء اصلی یک دوربین بوده که معمولا شامل یک یا چند عدسی با سطح مقطع دایره ای است. البته دوربین های عکاسی بدون لنز نیز مانند Pin Hole Camera مورد استفاده قرار می گیرد.
 
صفحه حساس به نور؛ صفحه ای که تصویر سوژه روی آن تشکیل می شود و معمولا در نقاط  انتهایی بدنه و در کانون لنز قرار می گیرد. در عکاسی آنالوگ، فیلم عکاسی و در دیجیتال، سنسور (CCD یا CMOS) نقش این صفحه را ایفا می کند. براساس اندازه این صفحه، دوربین ها به سه دسته عمومی قطع کوچک، قطع متوسط و قطع بزرگ تقسیم می شوند. دوربین های معمولی از دسته دوربین های قطع کوچک هستند.
 
عقبه یا Back؛ در بعضی از دوربین ها مانند برخی از دوربین های قطع متوسط یا قطع بزرگ، صفحه حساس در بخشی مجزا از بدنه دوربین قرار می گیرد که عقبه یا Back نامیده شده و امکانات ویژه ای را در اختیار عکاس قرار می دهد.
 
منظره یاب (View Finder)؛ به بخشی از دوربین اطلاق می شود که عکاس می تواند منظره ای را که توسط لنز به سمت آن نشانه رفته، در آن ببیند. منظره یاب در اکثر اوقات جهت انتخاب کادر دلخواه و واضح سازی به کار می رود. در برخی از دوربین ها، به علت مشکلات تکنیکی، تصویر در منظره یاب کاملا منطبق بر تصویر ثبت شده روی عکس نیست.

علت اینکه منظره یاب به صورت مجزا مطرح شد این است که در برخی از دوربین ها، منظره یاب جزئی مجزا از بدنه دوربین بوده و قابل تعویض است.
 
در دوربین های انعکاسی مانند SLRها، تصویر حاصل از لنز، پس از انعکاس از آینه ای در پشت لنز و عبور از منشوری در پشت منظره یاب، به چشم عکاس می رسد.
جهت رسیدن پرتوهای نور از لنز به چشم در دوربین های SLR (منبع)
در زمان عکاسی، آینه بالا رفته و نور به دریچه شاتر که در پشت آینه قرار گرفته می رسد. از مشکلات دوربین های انعکاسی، این است که در لحظه عکس برداری، آینه به سمت بالا چرخیده و عکاس قادر به دیدن سوژه نیست. عیب دیگر این نوع دوربین، صدای حاصل از چرخش آینه است.
در دوربین هایی غیر انعکاسی یا دو لنزی که تصویر از لنز دیگری غیر از لنز عکاسی، به چشم می رسد، اگر چه با مشکلات بالا مواجه نیستیم، اما خطای پارالاکس وجود دارد. در این نوع از دوربین ها، از آنجا که مکان لنز منظره یاب و لنز عکاسی، متفاوت است، تصویری که عکاس می بیند، دقیقا با تصویر ثبت شده یکی نیست. به این عدم انطباق، خطای پارالاکس گویند.
دوربین دو لنزی
 
دسته بندی دوربین ها
همان طور که در عنوان قبلی مشاهده شد یک دسته بندی رایج در دوربین ها، براساس اندازه صفحه حساس آنهاست که سه دسته اصلی قطع کوچک (Small Format)، قطع متوسط (Medium Format) و قطع بزرگ (Large Format) را شامل می شوند.
Large Format
Medium Format
Small Format
یک دسته بندی رایج دیگر، عبارت است از دوربین های ببین و بگیر (Point and Shoot)، کامپکت (Compact)، تک عدسی انعکاسی (Single Lens Reflex- SLR)، دو لنزی (Dual/Double Lens).

Point and Shoot؛ در این دسته، کافی است، عکاس، منظره را در منظره یاب ببیند و کلید شاتر (Shutter) را فشار بدهد تا دوربین به صورت خودکار عکاسی کند. معمولا امکانات و کیفیتی که این دوربین ها در اختیار عکاس قرار می دهد بسیار پایین تر از دوربین های دیگر است. بسیاری از دوربین های کامپکت دیجیتال نیز از این دسته اند.
 
دوربین ببین و بگیر
Compact Cameras؛ دوربین های کوچکی که معمولا لنز آنها قابل تعویض نیست و غالبا جهت مصارف غیر حرفه بکار می روند. البته در عرصه دیجیتال دوربین های کامپکتی با قابلیت های بسیار حرفه ای و کیفیتی حتی بالاتر از برخی از دوربین های حرفه ای عرضه شده اند. دوربین های دیجیتال سری G شرکت Canon از این دسته اند.
 
دوربین کامپکت
تک عدسی انعکاسی یا Single Lens Reflex- SLR؛ این دوربین رایج ترین گونه دوربین خصوصا در عرصه حرفه ای است. مهمترین خصیصه آن، این است که روی بدنه دوربین فقط از یک لنز استفاده می شود که قابل تعویض نیز هست.
 
دوربین SLR
Dual (Twin, Double) Lens Camera؛ روی بدنه این دوربین ها از دو لنز استفاده می شود. این طراحی در دوربین های قطع متوسط بیشتر دیده می شود.
 
 
به طور کلی دوربین های حال حاضر یا دیجیتال (Digital) هستند که صفحه حساس الکترونیک (سنسور) دارند و یا آنالوگ (Analogue) که صفحه حساس شیمیایی دارند. بعضا تولیدکنندگان در دوربین های دیجیتال از حرف D در ذکر دسته یا نام دوربین استفاده می کنند مانند DSLR و Canon 1D و Nikon D90 و... .
هر کدام از انواع دوربین  ذکر شده، دارای مزایا و معایبی هستند که عکاس باید با توجه به نیاز خود و ویژگی های هر دسته، دوربین مناسب را اختیار کند.



منبع : www.ammarname.ir

گرد آورنده : irsanat.com :( پیمان محمدرضایی )
تاریخ ارسال :  1393/3/07     
تعداد مشاهده :3735
ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : دوربين


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 111
تاریخ :1403/2/26
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.